sâmbătă, 30 aprilie 2011

Noapte bună, copii ! - Radu Pavel Gheo

Cuvintele autorului 
Ce loc mai frumos să citeşti această carte decât în tren, în drum spre Iaşi! Deşi îmi propusesem demult să o citesc n-am avut curaj să mă apropii de cele peste 400 de pagini. Aşa că m-am hotărât să o păstez pentru călătoria cu trenul de la Tg-Jiu la Iaşi. Şi iată ce mi-am notat pe parcursul lecturii :
- Îmi place felul jucăuş şi deschis în care povestitorul îşi face meseria  transformând cititorul într-un ascultător pasionat de cuvintele alese cu care îl îmbie.
- "Acea noapte de 4 spre 5 mai a însemnat pentru Marius ultima noapte a copilăriei." Momentul dur al căderii din cuibul părintesc nu se uită. Pentru fiecare dintre noi a însemnat acelaşi lucru deşi a luat diferite forme (prima fugă de acasă, prima mâncare gătită pe plită într-o garsonieră studenţească, primul salariu etc.), sunt doar sentinţe personalizate.
- Îmi plac legăturile întortocheate care se apropie de realitate. Îmi place să ghicesc ce se va întâmpla mai departe, cine se va întâlnii cu cine.
- M-a emoţionat fragmentul în care Marius o invită pe Cristina la dans, "ca pe vremuri".
-Revoltă, duioşie, simpatie, milă, dezgust,curiozitate, tot ce am simţit în celelalte cărţi ale lui R.P.G, toate senzatiile şi sentimentele s-au adunat de zece ori mai intens aici.
- Cred cu tărie că R.P.G a fost atins de inspiraţie când scris un roman atât de complex, care deşi se apropie de 500 de pagini reprezintă o lectură exemplară. Din punctul meu de vedere este "Noapte bună, copii!" un roman fără cusur. Personajele sunt bine conturate, există acţiune, dramatism , umor şi bineînţeles legături cum nu am mai văzut în niciun roman dintre cele pe care le-am citit până acuma. Aş risca să spun că merită să fie ecranizat, deşi probabil şi-ar pierde puţin din strălucirea pe care i-o dă imaginaţia fiecărui cititor.
O carte cu substanţă, un păun literar.


Cuvânt nou : 


REÁVĂN, -Ă, reveni, -e, adj. (Despre soluri) Care are suficientă umiditate pentru ca lucrările de cultură să se poată executa în condiții optime; p. ext. umed, jilav. ♦ Răcoros, proaspăt

2 comentarii:

Zi şi tu ceva! :)